Van Reekum Cultuurprijs

In december 2010 is tijdens de opening van ‘Transmission – the experimental waitingroom’, georganiseerd door Stichting Cascolab, de eerste Van Reekum Cultuurprijs uitgereikt.

Deze prijs, waaraan een geldbedrag van € 10.000 is verbonden, is toen toegekend aan de Stichting Cascolab vanwege het initiatief voor een experiment, door kunst en vormgeving te combineren met duurzame innovatie in het bedrijfsleven.

Het was de bedoeling van de Van Reekum Stichting om deze prijs iedere 2 jaar te gaan uitreiken en is daarna op zoek gegaan naar een passende en meer permanente invulling voor deze prijs. Daarbij was de gedachte om met de prijs kunstenaars, wonend en/of werkend in Apeldoorn, te stimuleren in hun ontwikkeling.

Tijdens deze zoektocht kwam tijdens een gesprek met Carin Reinders, directeur CODA, de mogelijkheid om de Van Reekum Cultuurprijs toe te kennen aan een deelnemer aan de 2 jaarlijkse tentoonstelling ‘055: Apeldoorn Art’ waarbij lokale kunstenaars de mogelijkheid krijgen om een recent werk tentoon te stellen in CODA.